STALKER

Neuvostoliitto, 1979

Otteita Andrei Tarkovskin päiväkirjasta Martyrologia (Mabuse, 1989), suom. Kari Klemelä

26. elokuuta 1977
Kuukauden verran työt ovat seisoneet paikallaan. Vasta kun työskentely ”Stalkerin” kanssa oli alkamassa. Mutta jos niin on, niin tehdään sitten kaikki toisella tavalla. Hankitaan uusi kuvaaja, uusi lavastaja ja tehdään uusi käsikirjoitus (Arkadi ja Boris yrittävät kirjoittaa kaiken uudelleen, sillä meidän on luotava toisenlainen Stalker, ei enää jonkinlainen huumekauppiaan tai salametsästäjän muunnelma, vaan Vyöhykkeen orja, uskovainen ja pakana).

Kaikki tehdään nyt uudestaan. Riittävätköhän voimat?

20. syyskuuta 1978
Tämän elokuvan tekeminen on hirveän vaikeaa. Mikään ei onnistu. Minusta tuntuu, että Knjazinski kuvaa kehnonpuoleisesti. Savussa kuvattu kohtaus ei onnistu. En saa siihen haluamaani paikallisväriä. Myös oikea henki puuttuu. Pelkään pahoin, ettei tästä tule mitään. En pysty millään keksimään sitäkään, miten kuvaisi unen. Se pitäisi tehdä jollain yksinkertaisella tavalla. Kaikkein tärkein, johdonmukaisesti esitetty paikantuntu, ei onnistu.

23. joulukuuta 1978
Viime aikoina olen tuntenut itseni yhä vakuuttunemmaksi siitä, että traagisten koettelemusten ja täyttymättömien toiveiden ajat ovat lähestymässä. Juuri, kun enemmän kuin koskaan olen riippuvainen luovasta työskentelystä.

Äänitän elokuvaa, pian siinä on musiikki mukana. Sitä tuntuu tulevan pitkänlaisesti, mutta uskon pituuden lopulta asettuvan oikeisiin mittoihinsa.

Elokuva on onnistunut. Se on minulle uudenlainen, sillä siitä tuli muodoltaan yksinkertainen, mutta myös siitä syystä, että se romuttaa perinteisen suhtautumistavan elokuvan tehtäviin ja funktioihin.

Haluan siinä räjäyttää rikki suhteen nykypäivään ja kääntyä menneisyyden puoleen, sillä menneisyydessä ihmiskunta on tehnyt ne lukuisat erehdykset, joiden vuoksi sen on tänään pakko kulkea kuin sumussa. Se on elokuva Jumalan olemassaolosta ihmisessä ja henkisyyden tuhoutumisesta väärän tiedon hallitsemisen vuoksi.

***

Stalker perustuu Arkadi & Boris Strugatskin samannimiseen tieteisromaaniin, ja he laativat myös elokuvan käsikirjoituksen.