THE SOUVENIR

UK/USA, 2019

TILDA SWINTON 60 V


HUOM! Elokuvassa ei ole suomenkielistä tekstitystä

Joanna Hoggin osittain omaelämäkerrallinen elokuva The Souvenir (2019) kertoo elokuvaopiskelija Julien, (Honor Swinton Byrne) elämästä ja suhteesta häntä huomattavasti vanhempaan Anthonyyn (Tom Burke). Julie tutustuu illanistujaisissa ulkoministeriössä työskentelevään Anthonyyn, joka muuttaa, ensin tilapäisesti, hänen luokseen ja vaivihkaa soluttautuu hänen elämäänsä. Pian heistä tulee pari, mutta nuori Julie on suhteessa kuin sivustakatsoja, ja se jättää häneen lähtemättömät jäljet. Anthonyn todellinen persoona paljastuu vasta vähitellen.

Elokuvan matkamuisto on parin museossa näkemästä  “The Souvenir” -nimisestä maalauksesta painettu postikortti, jonka Julie saa Anthonylta suhteen alussa. Kuvassa on nainen, joka kaivertaa rakkaansa nimikirjaimia puuhun, odottaessaan hänen paluutaan pitkältä matkalta. Julie tekee opintoihinsa kuuluvaa elokuvaa, jonka hän on suunnitellut kertovan nuoresta pojasta, ja tutkielmaksi yhteiskuntaluokista, mutta elokuva muuttuu henkilökohtaisemmaksi hänen kokemustensa myötä.

Joanna Hoggin elokuva on ytimeltään tutkielma muistista, ja siitä kuinka elokuvat heijastavat todellisuutta. Hoggin käyttämä, usein staattinen kamera, ja ikkunamaisesti käytävillä ja oviaukoilla rajatut kohtaukset luovat valokuva-albumimaisen kokonaisuuden hetkistä elämässä, joka on jäänyt mieleen etäisesti vuosikymmenien vaimentamana. Julie kirjoittaa elokuvansa käsikirjoitusta läpi elokuvan aloittaen tyhjiä sivuja hänen todellisuutensa tapahtumilla. Näin elokuva tasapainottelee Julien elokuvan ja The Souvenirin itsensä välillä.

Kohtaukset kirjoituskoneen ääressä viittaavat siihen kuinka elokuvaohjaaja Joanna kertoo omasta elämästään muistin ja fiktionalisaation etäännyttämänä samalla tavalla kuin elokuvaohjaaja Julie   kertoo omastaan. Muistot ovat uudelleen elettyjä ja kirjoitettu suurimman tunteiden palon jo mentyä ohi, mikä kommunikoidaan elokuvan visuaalisen ilmeen etäisyydessä ja sen luomassa ulkopuolisuuden tunteessa. Tämän harkitun ja tutkiskelevan muistin kuvauksen vastapainoksi Hogg kertoo katsojalle mitkä muistot ovat emotionaalisesti mieleenpainuvimpia näyttämällä ne muusta elokuvan tyylistä poikkeavilla aistillisilla lähikuvilla. Esimerkiksi käänteentekevä, Anthonyn kanssa tehty Venetsian matka ei ole erillinen kohtaus, vaan sen pienet yksityiskohdat, kuten kaupungin valojen heijastus vesilammikossa, ja Julien iltapuvun kankaan liike ja kiilto palaavat kuvaan yhä uudestaan tarinan aikana.

The Souvenir on itsetutkiskelevan ja herkän elokuvanteon taidonnäyte, joka käyttää elokuvallista kuvakerrontaa mestarillisesti. Se on koskettava kuvaus siitä kuinka ihmissuhteet vaikuttavat meihin ja henkilökohtaiseen kasvuumme yksilöinä. Julien elokuva on matkamuisto, ja niin on myös The Souvenir. Hogg korostaa itsetietoisuuttaan ohjaajana elokuvan lopussa, kun Julie katsoo suoraan kameraan, kohdaten katsojan ja samalla itsensä elokuvantekijänä. Hän on luonut henkilökohtaisen ja rehellisen heijastuksen menneestä, joka kutsuu myös katsojan tutkimaan oman elämänsä elokuvaa ja miettimään miltä se saattaisi näyttää.

-Viviana Irving